Humor a satira 4/4
Voskovec & Werich
Na aktuální politickou situaci zareagovali ve 30. letech V+W svými
protiválečnými a protifašistickými satirickými hrami. Nejznámější je Caesar,
Osel a stín a Svět za mřížemi.
Karel Čapek (1890 – 1938)
Karel Čapek píše spolu s bratrem Josefem alegorickou satirickou komedii Ze
života hmyzu. Dala by se přirovnat k bajce, druhy hmyzu zde totiž zastupují
negativní lidské vlastnosti (motýli – přelétavost, chrobáci – hrabivost, jepice
– egocentrismus , vůdce mravenců – válkychtivost). Vítězství dobra a povrchnost
lidského snažení symbolizuje tulák, který se z pozorovatele stane účastníkem,
když nakonec s výkřikem odporu „Ach, ty hmyze ! Ty pitomý hmyze ! “ rozdupe
mravence i s vůdcem.
Humor a satira v 2. polovině 20. století
V 60. letech se humor a satira se dostává i do písňových textů (Jiřího Suchého,
Jana Vodňanského).
Z rozhlasových „reportáží“ z vinárny U Pavouka vzniká roku 1967 divadlo Járy
Cimrmana (zakládá Svěrák, Smoljak, Šebánek, Velebný). Uvádí hry založené na
bádání nad odkazem smyšleného národního velikána, slovní komice a parodiích
slavných předloh.
Bohumil Hrabal (1914 – 1997)
– narodil se v Brně, dětství prožil u Nymburku, studoval práva na
UK a vystřídal řadu zaměstnání (výpravčí, pojišťovací agent, advokát, dělník,
kulisák a statista v Divadle S. K. Neumanna v Libni).
Do literatury vstupuje ještě před válkou poezií, inspirovanou poetismem a
surrealismem (Ztracená ulička). V 50. letech se stýká se zakázanými umělci
(Skupina 42, J. Kolář, E. Frynta, …) a píše netradičně pojaté povídky,
inspirované L. Klímou a J. Haškem. Jejich soubor, Skřivánek na niti, ale nebyl
vydán.
Vydána byla až sbírka 12 povídek Perlička na dně a sbírka Pábitelé (obě sbírky
později jako soubor Automat svět). V nich se objevuje pojem „pábitel“ jako
označení pro postavy z okraje společnosti, kteří jsou ochotni se s kýmkoliv
podělit o události ze svého obyčejného života, „perličky na dně“ lidské duše,
kteří se svým životem dokážou nadchnout, nechají se okouzlit svou vlastní touhou
a ideou. Právě obyčejný život, neobyčejně podaný, je námětem Hrabalových próz.
Jako pábitelé v těchto dvou sbírkách vystupují především svačinářka Jarmilka,
Baron Prášil – Hanťa a strýc Pepin. Hrabalův styl můžeme přirovnat k syntéze
„hospodské historky“ a surrealistické metody šokující konfrontace. Podle sbírky
Perlička na dně byl natočen režiséry Menzelem, Chytilovou, Němcem a dalšími
povídkový film.
Strýc Pepin, bývalý švec a voják, ale především sklerotický vypravěč svých
příběhů je také hrdinou parafráze Goethova románu Utrpení starého Werthera.
Jako souvislý tok jedné věty jsou napsány Taneční hodiny pro starší a pokročilé.
Zachycují vychloubačný monolog starého muže (Pepina), který chce ohromit mladou
dívku.
Menzelova oscarová filmová podoba proslavila novelu Ostře sledované vlaky. Na
pozadí událostí konce 2. světové války se odehrává komorní příběh osazenstva
malé železniční stanice. Osobní trápení sexuálně nezkušeného Miloše Hrmy s
průvodčí Mášou skončí Milošovým hrdinským činem – vyhození německého transportu
do povětří. To je doplňováno výstřední postavou výpravčího Hubičky.