Moderní drama:
Moderní drama:
Berthold Brecht – tvůrce „epického divadla“, autor dramat zaměřených na kritiku společnosti, války a fašismu, groteskní žert, sociální obžaloba, sentimentalita, sarkasmus; Žebrácká opera, Matka Kuráž a její děti, Strach a bída třetí říše;
Tennessee Williams – vychází z realistického psychologického dramatu; všichni hrdinové jsou postavy čelící složité životní situaci; Kočka na rozpálené plechové střeše – komponováno podle zásad klasického dramatu; Skleněný zvěřinec, Tramvaj do stanice touha – ústředním motivem je konfrontace přecitlivělosti s brutální primitivní realitou;
Friedrich Durrenmatt – ve svých modelových parabolických hrách, groteskních komediích vylíčil moderní svět jako krutý a plný paradoxů, v němž nelze nic předvídat; Fyzikové, Herkules a Augiášův Chlév, návštěva staré dámy – tématem je krutost světa, v němž se dá za peníze koupit všechno;
Absurdní divadlo – počátek v 50. letech 20. století; snaha vyjádřit pocity úzkosti a odcizení soudobého člověka, ohrožení jeho mezilidské komunikace a nesmyslnost lidského jednání;nesouvislý děj, nelogické jednání postav a deformace jazyka; absurdní hry se odehrávají v prázdnu; rekvizity jsou skromné, často jen imaginární; ústředním tématem je prázdnota, nicota a její předvedení.