Maturitní otázky 21. pokračování
František HALAS
      básník protikladů ( tragična, pesimismů ), poezie složitá, představitel subjektivní, meditativní a               
spirituální lit. 
       vyučil se knihkupcem, přátelil se s Mahenem a Václavkem ( kritik ), ten ho pozval na redigaci 9silu
znaky: literatura neslouží politickým cílům, dominantní motiv smrti, spojen s řešením existenciálních otázek 
( smysl života ), tragický básník ( hořké mládí, obě SV ), Halasovská nota ( skepse ) – nepřátelská nepracujícímu lidu, nejvíce obdivovatelů mezi básníky ( Orten, Kajnar )
zvláštní poetika, vyjadřování ( hodně metafor, odvážných, překvapivých ), kontrast eufonie a kakofonie ( libozvučných a nelibozvučných veršů ), azonance ( rýmování samohlásek ), biblická přirovnání v protikladu s prostým básnickým sdělením 
dílo do pol. 30. let.:
 SEPIE,   KOHOUT PLAŠÍ SMRT,  TVÁŘ,  HOŘEC,   STARÉ ŽENY 
 Motivy rozkladu, nicoty, hrůzy z pomíjivosti, strach ze samoty, základní pocit = skepse
Neumann kritizoval STARÉ ŽENY, vyčetl mu, že se soustředí na biologické stárnutí, proto vydal Staří dělníci ( opak, žijí naplno, stáří není problém )
okupace, 1936- :
 společensko-historická tématika, výzva k boji x zlu
TORZO NADĚJE  ( typické spojování abstraktních a konkrétních výrazů ),  NAŠE PANÍ B. NĚMCOVÁ  ( osud ženy bojovnice )
LADĚNÍ    nereaguje na okupaci, říkanky pro děti
poválečné období:
V ŘADĚ – oslava hrdinství bojovníků na barikádách   A CO  – posmrtně vydaná, věnována budoucnosti země, lidí, skepticismus, úzkost z poměrů ve společnosti    JÁ SE TAM VRÁTÍM – básnická próza, věnovaná oslavě kunštátského kraje
 Poezie psaná v době války





