Maturitní otázky 23. pokračování
Alberto MORAVIA (1907 – 1990)
– pocity intelektuála
– sex = pokus o překonání odcizení
– ŘÍMANKA – z mladé dívky se stane prostitutka, zamiluje se, ale on ji odmítá, on je zatčen a ona se ho snaží zachránit, on se však zabije a nechá dopis na rozloučenou
– HORALKA – vyprávění římské vdovy Ceisiry, která se svou dospívající dcerou Rosettou utíká před válečnými útrapami do horského kraje ale ani tady není ochráněna před negativními vlivy války, při své zpáteční cestě do Říma narazí na vojáky, Marokánce (spojenci, vítězové), kteří je obě znásilní, Rosetta předčasně dospívá matka si uvědomuje, že svět, který po válce přichází je jiný, než ten, který tu byl před válkou, lidem ztvrdla srdce, vše se proměnilo ve zboží a kšeftování, všechno a všichni jsou prodejní, důležité věci „už nejsou důležité, kdežto ty nedůležité se staly důležitými“ cesta Rosetty a Ceisiry do Říma má však i symbolický význam. Je to cesta z války (nenormální) zpět k normálnímu životu a taková cesta se musí odehrát právě absurdním způsobem (znásilnění), zlom, který z Rosetty udělá dospělou ženu
Luchino VISCONTI
– režisér, natočil CIZINEC od Camuse
Viktorio DE SICA
– režisér, natočil DĚTI ULICE
Cesare PAVESE (1908 – 1950)
– jeho próza překračuje rámec neorealismu (svým lyrickým akcentem)
– motiv = sebevražda
– ĎÁBEL NA KOPCÍCH