Maturitní otázky 29. pokračování
3. avantgardní divadlo
– ve 20. a 30. letech vznikají jako protějšek kamenným divadlům
– zdrojem jejich inspirace jsou zejména lidové zábavy, kabarety, cirkusy a filmy (např. Chaplinovy)
– vliv poetismu
– divadlo tvůrčí spojené se životem
– tvůrci byli Vítězslav NEZVAL – Milenci z Kiosku, Manon Lescaut Ladislav VANČURA – Alchymista
– avantgardní divadelníci (pražští konzervativci) se 1925 sdružili do divadelní sekce Devětsilu
– roku 1926 založili Osvobozené divadlo – inscenace Moliérové hry „Cirkus Dandin“ – fraška
– samotný název Osvobozené divadlo pochází od Jiřího Frejka – symbolika nového divadla
– vznikalo v souvislosti s rozvojem poetismu chce představovat divadlo tvůrčí, básnické, spojené těsně se životem
– odstraňuje klasickou dramatickou jednotu času, místa a děje
– vede přímý dialog s divákem
– na počátku roku 1927 se divadlo přestěhovalo do Umělecké besedy na Malé Straně a rozdvojilo se (jedna část si založila scénu DADA – Frejk, Burian druhá část zůstala jako Osvobozené divadlo)
– angažují se dvě osobnosti – Jindřich HONZL, Jiří FREJKA hlavně však Jiří VOSKOVEC (1905 – 1981 vlastním jménem J. Wachsmann) a Jan WERICH (1905 – 1980) – na scéně osvobozeného divadla vystupovali už od roku 1927, tehdy ještě jako studenti práv