DIVADLO
5. období r. 1989-90
JAN NOVÁK – Samet a pára, Valmont
VLADIMÍR MACURA – píše z období NO – Znamení rodů, z R-U – Informátor
Michal Viewegh
Dílo: začíná psát na gymnaziu, vypravěčský typ
Román : Názory na vraždu, Báječná léta pod psa, Výchova dívek v Čechách, Zapisovatelé otcovský lásky, Nápady laskavého čtenáře, Účastníci zájezdu
MICHAL VIEWEGH – BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA
– autobiografické prvky – autor je připouští – částečně
– z části příběh dotváří, vymýšlí
– prvky grotesky – jednání otce, příběhy se psem, život rodiny na balkóně
MICHAL VIEWEGH – VÝCHOVA DÍVEK V ČECHÁCH (FILM)
– první postmoderní román
– více vrstevnatý příběh
– „pohádka o smutné princezně“
– satira na školství, milostný román
– román o psaní románu
– více vypravěčů – sám autor , autor coby učitel, autor coby rodič
– časté (cizí) citáty
– psycholog. román X pohádka X erotika X milostný román
hrdina:
– komentuje svoje jednání, ironický, srandovní
– dělá si srandu ze sebe
MICHAL VIEWEGH – ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU
Hrdinové : běžní účastníci zájezdu do letoviska v Itálii
– autor vypravěč
– do textu řazeny citáty, komentáře, úvahy – problém rasismu (ukrajinec), homosexualita, mezilidské vztahy, partnerství
– experimenty, odbočuje od příběhu (vzpomínky) + pohled přes filmovou kameru
Slovní zásoby:
– vulgarismy – ironický
– zdůrazňuje absurdní situace
– autor umí vystihnout atmosféru a pocity účastníků
– potlačen děj – roztříštěn do množství epizod
– autor sleduje jednotlivé účastníky – chybí jeden příběh