Moderní básnické směry na přelomu 19. a 20. století ve světové literatuře
SYMBOLISMUS – (symbol = prostředek uměleckého díla), reakce na realismus, naturalismus i impresionismus, životní názor generace konce 19. století ve Francii, potom se šířil dále, důraz v používání symbolů, dílo vyslovuje problémy vnitřního života, nové prvky – imaginace, metafory, hudebnost veršů ( E. A. POE – předchůdce symbolismu), volný verš
1866 – Manifest francouzského symbolismu – sepsali fr. umělci, svět je pro ně zahrada symbolů
P. Verlaine, Ch. Baudelaire, A. Blok, S. Mallarmé
DEKADENCE – úpadkové hnutí, pocity umělců znechucených společností, kteří utíkají do vlastního světa symbolů a mystiky, požadavek čistého umění, typický „lartportlartismus“ ( viz. výše )
pesimismus, pocity zmaru, erotická přesycenost, narcisismus ( sebezbožnění ), satanismus, nezávazný sex, alkohol, drogy
P. Verlaine, J.A. Rimbaudt, Mallarmé, Cartiere, O. Wilde, Baudelaire
dekadenti nazývání též jako prokletí básníci ( vymyslel Verlain, napsal stejnojmenou knihu ), předchůdcem F.Villón
IMPRESIONISMUS – z lat. impressio = dojem
70. léta ve Francii, hlavně v malířství, barevné skvrny, neurčité kontury, barvy nanášené na sebe, vystižení bezprostředního dojmu, nálady, hra světel a stínů, snaha zachytit okamžité smyslové vjemy neovlivněné rozumem
literatura: sdělení bezprostředního subjektivního dojmu, vyjádření okamžité nálady, neopakovatelné chvíle (smutek, radost, melancholie, nostalgie); potlačení rozumové účasti na obsahu; volné řazení zrakových a sluchových dojmů (melodičnost, zvukomalba); v popředí lyrika, zvl. přírodní; lyrizace prózy (uvolnění kompozice, oslabení příběhu), většina básníků žila bohémským životem
P. Verlain
malířství: C.Monet – Dojem, východ slunce, E. Degas (maloval tanečnice a baletky), P.Caugin – Tahiťanky, V. van Gogh – Slunečnice, A.Renoir, P.Cezanne
hudba: C.Debussy, R.Wagner
EXPRESIONISMUS – vznikl v SRN, jediná realita = lidské vědomí, subjektivní svět člověka, vznikl jako protest x buržoazní spol.
počátky v založeni skupiny Die Brücke ( zakladatel H.Walden )
nepravdivé vyjádření skutečnosti = tvůrcovo nitro, realita = duševno, opak naturalismu a impres., odsuzuje mešťáka, soc. problémy chce řešit politicky
malířství: Munch, Gaugin, Ensor