Humor a satira v české literatuře
Karel Havlíček – pokr.
Křest svatého Vladimíra
– Autor zde bojuje proti rakouskému absolutismu a vysoké církevní hierarchii. Z cenzurních důvodů přenáší děj do 10. století na Kyjevskou Rus. Je to nejlepší dílo české satiry.
– Ruský car Vladimír měl svátek a chtěl, aby mu bůh Perun zahřměl, aby ušetřil střelného prachu pro armádu. Perun se rozlítil, odmítl a drába vyhodil. Car Vladimír se Perunovým odmítnutím cítil dotčen, poslal tedy „čtyry policajty“, aby ho zatkli. Pak vesele hodovali a slavili Vladimírův svátek.
Perun je zatčen a vsazen do vězení. Civilní soud tvrdí, že nemůže Peruna odsoudit, protože není za co a nedá se proti němu najít žádný zákon. Car se rozzlobil a pozval soud vojenský. Ten má prý žaludek na všechno, je schopen bez mrknutí oka odsoudit i nevinného. A také ano. Perun byl odsouzen pro urážku první třídy, pro vzpouru, nemravné řeči a neposlušnost k trestu smrti oběšením, ale dostal milost a rozsudek byl změněn na trest smrti utopením v Dněpru. Pro výstrahu neposlušným tam měl být vlečen po ulicích na koňském ocase.
Po smrti Peruna vypukla na Rusích mela. Všechno sice bylo jako dřív, ale z lidí začal padat strach z boha, a to vládnoucí rozhodně nemohli potřebovat.
Car Vladimír měl přijímací den. Před trůnem se sešel houf ministrů, tajných radů a církevních hodnostářů a vyžadovali, aby jim car opatřil jiného boha, kterým by mohli zastrašovat poddané.
Páni ministři a car se pak rozhodli, že v novinách vypíší konkurs na nového boha
Do Kyjeva se sjíždějí kandidáti na boha – zástupci všech církví…
N E D O K O N Č E N O
Hned v prvních zpěvech je podán základní konflikt, spor cara a boha, tj. moci světské a církevní. Tyto dvě moci se v dějinách lidstva často utkávaly, jelikož oběma šlo o vládu nad lidmi, ale církev své zájmy zastírala, oháněla se péčí o spásu duší. V básni je konflikt vyřešen zásahem policie, dále však vidíme, že celý problém vyřešen není, protože státní absolutismus není možný bez podpory církve, která byl lid udržovala v neustálém strachu z boha.