Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. století
PETR BEZRUČ – pokr.
2. Společenská lyrika
– vystupuje proti odnárodňování = popolšťování a poněmčování
na jedné straně ukazuje postavy vykořisťovatelů – uhlobaroni a jejich pomahači = polský kostel, německá škola, odrodilci, lichváři a krčmáři
×
na druhé straně poukazuje na bídu chudých = havíři, beskydští horalé, ovdovělé ženy, sirotci
Bernard Žár – stydí se za rodnou řeč, zavrhne i matku, která mluví jen česky. Nakonec Bernard Žár onemocní, zemře a jeho matka se pak na pohřbu jediná modlí česky. Autor zde kritizuje odrodilství, odnárodňování – tzn. popolšťování a poněmčování.
Ostrava – o těžké práci horníka, který vyzývá ke vzpouře
OSTRAVA – zkráceno (Slezské písně)
Sto roků v šachtě žil, mlčel jsem,
sto roků kopal jsem uhlí,
za sto let v rameni bezmasém
svaly mi v železo ztuhly.
Chléb s uhlím beru si do práce,
z roboty jdu na robotu,
při Dunaji strmí paláce
z krve mé a z mého potu.
Všichni vy na Slezské,všichni vy, dím,
nech je vám Petr neb Pavel,
mějž prs kryt krunýřem ocelovým,
tisícům k útoku zavel;
všichni vy na Slezské, všichni vy, dím,
hlubokých páni vy dolů,
přijde den, z dolů jde plamen a dým,
přijde den, zúčtujem spolu!
70.000 – vystupuje proti odnárodňování