Avantgardní uměl. směry v poezii 1. poloviny 20. století
Ve 20letech 20stol. se formuje v prostředí pražského Devětsilu nový básnický směr – poetismus.
Jeho zakladateli a teoretickými mluvčími byli V.Nezval, K.Teige. Tento směr, rozvíjející se pouze v české kultuře ovlivnil K.Biebla, J. Seiferta.
Devětsil – sdružení mladých umělců, založena v říjnu 1920
– V.Nezval, K.Biebl, J.Seifert,krátce J.Wolker,K.Teige ,J.Honzl,E.F.Burian,J.Voskovec,J.Werich,J.Ježek
Původně byl Devětsil veden v duchu proletářského umění, kolem roku 1924 se však odklání směrem k poetismu.
V r.1924 vychází první Manifest poetismu. Poetismus se neomezil jen na lit.,
chtěl být uměním života, uměním žít a užívat .Teige
metodou,jak nazývat nazírat na svět, aby byl básní Nezval
K vyjádření poetického názoru napomáhá vytvořit umění,film, divadlo,zvuk. V době poetismu mizí poezie epická, je vytlačená lyrickoepickými útvary. V závěru 20let poetismus ztrácí na síle. Nezval v 30letech přechází k surrealismu. Některé prvky poetismu nalezneme a v letech 60 – J.Suchý
Surrealismus – spojuje s poetismem hlavně metoda volného řazení představ bez logické souvislosti. U nás
Ustupuje skupina surrealistu v r. 1934 – V .Nezval
Dadaismus – v české lit. hlouběji nezakotvil.Působí však např. na tvorbu Voskovce a Wericha