Meziválečná próza
3. období – přelom 20. a 30. let
– Cestopisné fejetony – zajímá se o člověka, osobitý život dané země
– Obrázky z Holandska
Cesta na sever
Italské listy
Anglické listy
Výlet do Španěl
– Povídky – základem každé je nějaký zločin nebo záhada, vybraná z černé kroniky, ale pachatel není mnohdy rozluštěn, ani záhada ne, pokud k rozluštění dojde, pak zcela logickou cestou – záhada neexistuje, jsou humorné
– Povídky z jedné kapsy
Povídky z druhé kapsy
4. období – 1. polovina 30. let
– románová psychologická trilogie
– romány trilogie na sebe nenavazují dějově, spojuje je teorie relativismu (viz výše)
Hordubal
– hlavním hrdinou jednoduchého příběhu je obyčejný sedlák Hordubal, který odchází do Ameriky za prací, aby si přilepšil. Domů se vrací s úsporami. Po návratu zjistí, že mu žena byla nevěrná s čeledínem. Hordubal je velice vnitřně zranitelný, ale na povrchu je velice tvrdý. Prožívá osobní krizi a smrtelně onemocní. Téměř umírající je manželkou a čeledínem zabit.
Povětroň
– neznámý muž – letec – po havárii letadla umírá. U jeho postele se pak setkají 3 lidé – jeptiška, jasnovidec, básník, chtějí rekonstruovat jeho osud. Každý z nich o letci vypráví, vzniknou 3 odlišné příběhy. Vše je relativní – každý z těch tří se na letce díval jinýma očima.
Obyčejný život
– starý železničář na penzi přehodnocuje svůj život = autobiografie. Konstatuje, že tento život byl docela obyčejný, pracovitý a mírně šťastný. Je donucen zamyslet se hlouběji a uvědomuje si, že ten život nebyl tak obyčejný, jak se mu zdálo, záleží na úhlu pohledu.