Meziválečná próza
Eduard Bass
– vlastním jménem Eduard Schmidt
– proti vůli rodičů vystoupil v kabaretu Bílá labuť a zde vznikl jeho pseudonym Bass
– stal se spoluzakladatelem kabaretu Červená sedma, prvního literárního kabaretu v Praze
– Bass působil jako kabaretiér, zpěvák, recitátor, konferenciér apod.
– stal se redaktorem časopisu Šibeničky a působil v redakci Lidových novin. Ovládal téměř všechny novinářské žánry, psal sloupky, fejetony, reportáže
Klapzubova jedenáctka
– zmodernizovaná pohádka pro děti o světoznámé fotbalové jedenáctce, kterou tvoří 11 synů chudého českého chalupníka.
– kniha je reakcí na první úspěchy československého fotbalu, ale zároveňń pěstuje v chlapcích smysl pro sportovní čest.
Cirkus Humberto
– vrchol prozaické tvorby, rozsáhlý román z cirkusového prostředí
– Hlavním hrdinou je Vašek Karas, syn jihočeského zedníka, který projde všemi stupni výcviku v manéži a protože je bystrý, schopný a ctižádostivý, dosáhne rychle úspěchů. Přižení se do rodiny ředitele cirkusu Berwitze a po něm se stane ředitelem cirkusu Humberto. Prožije s cirkusem dobu jeho největší slávy, dovede ho udržet i v době poklesu zájmu o cirkus, ale nakonec se podřídí vkusu doby, rozpouští cirkus a vytváří první pražské varieté.
– záměr: důvěra v českého člověka; jeho schopnosti, inteligence – napsáno za okupace
Lidé z maringotek
– „artistický dekameron“= 10 milostných příběhů o 10 artistech
– povídky nemají široký pohled románu, ale kreslí lidské osudy s humorem, ale i se smyslem pro tragiku života.